Domena dla Twojej strony – co warto wiedzieć zanim ją wybierzesz?
W toku ostatnich 30 lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę www. A pierwszym krokiem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.
Jak dobrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?
Wybór domeny, a zwłaszcza tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest odpowiednia do profilu jej działalności i obszaru działania. To istotne, bo jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, katowice.pl czy waw.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować też inne interesujące je domeny państwowe, np. .pt (Portugalia), .ua (Ukraina) czy .se (Szwecja), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są także rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .gov, .blog, .org.
Dobrze przeanalizuj również wybór nazwy głównej domeny
Znacznie więcej planowania zabierze zapewne dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, powinno się wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy ciekawych asocjacji. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać symboli diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo sporów prawnych.